Zachęcamy do kontaktu!
W poniższym artykule wyjaśniamy, w jaki sposób wykonać odbiór instalacji elektrycznej.
Punktem wyjścia do rozważań nad poprawnym odbiorem instalacji elektrycznej w domu bądź mieszkaniu jest kluczowe pytanie, kto może taki odbiór przeprowadzić. Często nabywcy chcąc ograniczyć koszta związane z inwestycją proszą o pomoc znajomych inżynierów, czy osoby pracujące w szeroko rozumianej budowlance. Niemniej właściwy odbiór instalacji elektrycznej może być zlecony wyłącznie elektrykowi, który to posiada certyfikat kwalifikacyjny grupy G1. Wspomniany certyfikat daje uprawnienia energetyczne dotyczące instalacji, urządzeń, a także sieci elektroenergetycznych, które wytwarzają, przesyłają i zużywają energię elektryczną. Osoba bez kwalifikacji może zaledwie sprawdzić usytuowanie instalacji elektrycznej na bazie prospektu informacyjnego.
Dodatkowo nabywca, jeśli posiada trochę wiedzy technicznej, może ocenić czy wykorzystano właściwe materiały. Aczkolwiek precyzyjna i profesjonalna weryfikacja może być tylko dokonana przez elektryka z doświadczeniem i wspomnianym już certyfikatem. Efektem przeglądu technicznego instalacji elektrycznej powinien być protokół pomiarów elektrycznych, który poświadczy faktyczny stan instalacji.
Protokół odbioru instalacji elektrycznej powinien zawierać następujące informacje: dane wykonawcy instalacji, a także elektryka, który wykonuje odbiór wraz z jego datą oraz dokładny przedmiot kontroli wraz z adresem. Nie może też zabraknąć takich elementów jak: moc zainstalowanych odbiorników, rodzaju zabezpieczeń, całkowitej ilości mocy zainstalowanej oraz rodzaju, materiału i przekroju łącza. Istotne są informacje podające odnalezienie ewentualnych usterek oraz generalny wynik kontroli z adnotacją o dacie usunięcia potencjalnych wad. W protokole trzeba zawrzeć numery założonych plomb i podpisy najistotniejszych osób, czyli osoby przeprowadzającej kontrolę, użytkownika oraz wykonawcy.
Tak przygotowany protokół powinien trafić do ogólnej dokumentacji technicznej lokalu, która znajduje się przy dzienniku budowy. Właściwe umieszczenie protokołu z odbioru instalacji elektrycznej ułatwia w przyszłości odbiór techniczny całej nieruchomości, gdyż to dziennik budowy jest najważniejszym miejscem składowania informacji o technicznych szczegółach.
Właściciele domów jednorodzinnych przed rozpoczęciem prac wykończeniowych powinni zlecić przeprowadzenie odbioru instalacji elektrycznej. Do takiej weryfikacji powinno zatrudnić się doświadczonego elektryka, który odpowiednio zweryfikuje, czy wszystko działa i czy instalacja jest bezpieczna. W tym celu elektryk powinien przeprowadzić stosowne pomiary uziemienia oraz oporności gruntu, a także wyłącznika różnicowo-prądowego. Dodatkowo specjalista musi się przyjrzeć rezystancji izolacji przewodów i wykorzystanym materiałom. Poza tym nie może zapomnieć o pomiarach eksploatacyjnych poszczególnych urządzeń w danym budynku oraz pomiarach ciągłości wszelkich przewodów ochronnych.
Wszystkie te elementy oczywiście skrupulatnie należy odnotować w protokół, który powinien wejść w posiadanie właściciela domu. Jak widzimy wykonanie wyczerpującego i poprawnego odbioru instalacji elektrycznej, nie należy do prostych. Wymaga specjalistycznej wiedzy, doświadczenia i narzędzi. Nie warto oszczędzać na wynajęciu elektryka, zaniedbując ten kluczowy element poprawnego odbioru domu.
Cena za odbiór instalacji elektrycznej jest zróżnicowana pod względem poszczególnych firm, jak i miejsca w którym świadczą one swoje usługi. Zwyczajowo poszczególne pomiary kosztują od 6 do 37 złotych bez podatku VAT. Biorąc pod uwagę konieczność przeprowadzenia kilku najistotniejszych pomiarów, wychodzi nam już konkretna kwota. Należy mieć jeszcze na uwadze, że często podczas sprawdzania instalacji elektrycznej, mogą też wystąpić dodatkowe koszty.
Niemniej ze względu na nasz przyszły komfort i bezpieczeństwo jest to dobra inwestycja, którą każdy właściciel inwestycji powinien ponieść.
Oceń artykuł:
Potrzebujesz odbioru technicznego?
Zarezerwuj odbiórUstawienia plików cookie
Państwa dane osobowe mogą być używane do personalizacji reklam.