Formalności po zakupie domu

Formalności po zakupie domu | 795 465 912

Zachęcamy do kontaktu!

zdjęcie do O jakich formalnościach po zakupie domu powinniśmy pamiętać? Kiedy ubezpieczamy nieruchomość? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedzi.

W poniższym artykule wyjaśniamy, o czym pamiętać po zakupie domu.

Podpisanie aktu notarialnego przenoszącego własność na nabywcę domu wcale nie kończy jeszcze pasma formalności. Pojawiają się nowe obowiązki związane z rolą właściciela nieruchomości. Jednym z pierwszych zadań po zakupie lokalu powinno być zgłoszenie tego faktu w odpowiednim urzędzie miasta bądź urzędzie gminy. Właściciel ma na to do 14 dni od chwili zawarcia umowy u notariusza. Do zgłoszenia należy wypełnić formularz ,,IN-1 informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych”, znajdujący się w urzędzie, a także na stronie internetowej www.podatki.gov.pl. Zgłoszenie się do urzędu jest ważne z punktu widzenia wyliczenia wysokości podatku od danej nieruchomości.

Nabywca domu będzie mógł opłacić wskazany podatek w jednej, albo czterech ratach. O wysokości wyliczonego podatku właściciel lokalu zostanie poinformowany listem poleconym.

Kupno domu a ubezpieczenie nieruchomości

Następnym istotnym aspektem, o który należy zadbać po zakupie domu, jest jego ubezpieczenie. Warto wybrać pełną polisę, która da nam zabezpieczenie od wszelkiego rodzaju nieszczęśliwych wypadków, na przykład pożar, powódź, kradzież czy uderzenie pioruna. Chcąc wybrać optymalną dla nas ofertę, należy przejść się po lokalnych oddziałach ubezpieczycieli, podpytać znajomych bądź przejrzeć oferty zamieszczone w Internecie. W przypadku zakupu domu z rynku wtórnego zazwyczaj dana nieruchomość będzie już posiadać ubezpieczenie. Mimo to zachęcamy do weryfikacji jego zakresu, warunków i ceny. Może się okazać, że dana polisa nie jest dla nas korzystna i lepiej jest dokonać zmiany firmy ubezpieczającej.

Na rynku jest teraz naprawdę spory wybór ubezpieczeń. Wiele spółek dodaje także w pakiecie ubezpieczenie OC na życie prywatne, czy takie opcje, jak usługi fachowców, czy dodatkowe zabezpieczenie przynależności i zawartości budynku.

Co dalej po zakupie domu? - zawarcie umów z dostawcami mediów

Poza ubezpieczeniem i podatkami jest jeszcze kolejna kwestia wymagająca ustalenia po zakupie domu, tj. umowy z dostawcami mediów. W wielu przypadkach będzie możliwa cesja i podtrzymanie bieżących warunków na dostawę prądu, gazu czy Internetu. Niemniej w sytuacji, gdy warunki nie spełniają naszych oczekiwań, przed zawarciem nowej umowy, trzeba jeszcze wypowiedzieć aktualną. Oczywiście są sytuacje, gdy dana nieruchomość nie ma jeszcze żadnej umowy przykładowo na Internet, co wiąże się z koniecznością wyszukania odpowiedniej propozycji i podpisania właściwej umowy. Do wspomnianej umowy będzie potrzebny dowód tożsamości, akt własności domu oraz czasem też protokół zdawczo-odbiorczy.

Oceń artykuł:

Formalności po zakupie domu | 795 465 912
Średnia 5/5 na podstawie 52 opinii.

Potrzebujesz pomocy prawnika od nieruchomości?


Potrzebujesz pomocy prawnika od nieruchomości?

Ustawienia plików cookie

Państwa dane osobowe mogą być używane do personalizacji reklam.

Polityka Prywatności Google